≡ Menu

Vägledning om att förstå känslor till anhöriga

Vägledning med Therese

Kajsa från Härnösand skriver och berättar om sin relation till sin mamma och hur jobbigt det är med hennes dominans. Hennes fråga handlar om varför hon känner sig nedstämd när de har lagt på luren. Hon frågar hur kan hon göra?

Relationen mellan mor och dotter är speciell. Kanske extra speciell?

Relationen mellan mor och dotter är speciell. Kanske extra speciell?

Thereses reflektion:

Ett komplicerat ämne med att förstå varför vissa känslor uppstår. Känslor bottnar ofta i hur vi föreställer oss att saker ska vara. I hur vi pratar med vår mamma i telefonen som vi alltid gjort utifrån att vi tänker att det måste vara på ett visst sätt, kanske för att tryggheten ska finnas kvar. För vad händer om mamma får mothygg. Vad din nedstämdhet beror på kan bottna i en rädsla för att ge upp relationen med din mamma. Då tillåts hon istället vara dominant. Det är ofta så att vi ofta stannar kvar i våra gamla föreställningar om hur saker måste vara. Kanske låter de så här; ”hon är ju sådan, det går inte att ändra på”. Den gamla föreställningen påverkar dig att inget göra och känslor av att inte styra uppstår. Nedstämdheten kommer.

Något händer när vi förstår vad som sker. Kanske är det inte längre okej att känna dig nedstämd efter samtalen. Du vill känna dig bättre till mods efteråt. Svara din mamma på ett annat sätt eller förhålla dig till det hon säger mer neutralt. Om så är fallet så går det att göra något åt. Det är den glada nyheten. Den lite sämre är att det kommer att kräva en hel del av dig. Du behöver ändra ditt sätt att tänka på er relation.

Du behöver lämna ditt gamla sätt att se på din mammas dominans och agera utifrån ditt nya sätt att se på det. Kanske tänker du nu att ”jag är värd att behandlas väl, jag kan stå upp för mina åsikter, etc…” och då behöver du agera i linje med det i nästa samtal. Här kommer två sätt att möta det på.

1. Acceptera.

Acceptera situationen som den är. Din mamma är dominant i telefonen och det resulterar i att du känner dig nedstämd. Din mammas dominans har hon ansvar för och hur du känner dig har du ansvar för. Det är okej att känna dig nedstämd, kanske inte säga vad du tycker, vara tyst när du vill prata eller vad det är som skapar din nedstämdhet. Nedstämdheten kommer av hur du har tänkt och agerat i samtalet. Acceptera hur det ser ut. Värdera inte. Nu har det hänt. När vi väljer att acceptera det som vi håller hårt om, nästan griper kring, får de nedstämda känslorna inte så mycket utrymme. Acceptans frigör ditt sinne från negativitet.

2. Ta makten. 

Om du vill förändra din situation på riktigt är mitt råd att du tar reda på vad det är som gör dig nedstämd. När du vet det ställ frågan om det är okej för dig. Är det inte det behöver du ta reda på hur du vill tänka och känna istället. Måla upp hur du vill ha det. Med en klar bild i sinnet kan du välja att antingen släppa taget eller välja ett nytt sätt, vilket som passar din önskan bäst. Vilket sätt du än väljer så tar du makten.

Till positivare känslor finns det minst två sätt:

1) Att släppa taget. 

Acceptera att du väljer att agera som du gör och ge mindre fokus åt det som får dig nedstämd. I detta fallet din mammas sätt att agera på. Låt det medvetet passera utan att älta det vidare. Släpp taget om det. Gör regnövningen om du vill. Tänk på din mammas agerande samtidigt som du tänker att det regnar och när det droppar nedför din kropp så rinner det av dig. Det får inget fäste.

2) Att välja nytt. 

Ta reda på vad du tycker och bestäm dig för hur du ska göra om telefonsamtalen skapar nedstämdhet igen. Vad tänker du kring det? Vad är okej? När du mer och mer blir trygg i hur du vill ha det växer den egna tilliten till dig själv och du kan lättare välja att bemöta din mamma hur du vill ha det i era samtal.

Stort lycka till med att välja det som känns bäst. Du har all möjlighet att påverka din situation. Att ta makten.

//Therese

 

{ 0 comments… add one }

Leave a Comment


Hit Counter provided by laptop reviews